Pazar, Mart 10, 2013

sabahattin ali- içimizdeki şeytan

sabahattin ali bu!
ne yazsam ukalalık olacak gibi geliyor..
hani sevgimin küçük kalacağı yazarlardan o (sanki ben sevmesem değeri azalacak!)..

kısacası, okuyun, çok keyif alacaksınız!


kitaptaki insana ve hayata dair güzel tespitlerinden bir kuple:

* ... depresyon kelimesine bir can simidi gibi sarılırsın. çünkü nedense hepimizde, maddi olsun, manevi olsun, bütün dertlerimize bir isim takmak merakı vardır, bunu yapamazsak büsbütün çılgına döneriz.

* bütün ömrün aleladeliklerden başka hiçbir şey yapılmayan bu dünyada kendinin ve başkalarının fevkaladelikler yapacağını vehmetmekle mi geçecek?

* içimizde, bizim "ahlak" tarafımızda hiçbir şekilde münasebete geçmeyerek hadiseleri muhakeme eden, neticeler çıkaran ve tedbirler alan bir "hesabi" tarafımız vardı ve lafta değilse bile fiilde daima o galip çıkıyor ve onun dediği oluyordu.

* sen dünyada ne kadar antikalık yapmak istersen hayat da önüne o kadar gündelik hadiseler çıkarıyor.

* suiniyeti esas olarak kabul eden ve bir insanın dürüst, samimi, namuslu olabileceğine ihtimal vermeyen bir kimseye karşı kendini müdafaa edebilmenin hazin imkansızlığı onun elini kolunu bağlamıştı.

* herkes gibi onun da akibetini tesadüfler tayin edecekti.

* yaşamımıza ve etrafımıza şekil verme arzusuyla dünyaya gelmekten ise hayatın ve muhitin verdiği şekli kolayca alacak kadar boş ve yumuşak olmak daha rahat, daha makul değil miydi?

* -ne istediğini bilsen canın sıkılmaz
  -bana istenecek bir şey söyle, uğruna can verilecek bir şey söyle, hemen dört elle sarılayım
   -hayatta hiçbir şey uğrunda ölmek için istenmez. her şey yaşamamız için olmalıdır.

* insanlar hadiseleri basitleştirmeye, bayağılaştırmaya ne kadar meraklı.. bütün hayallerimi bir aptalca laf berbat ediyor.

* hayattan ayrılmayı istemeyiz, çünkü tatmin edilmemiş birçok arzularımız vardır.

* kendi ruhunun pisliğini bu kadar yakından gören bir adam başkalarının temiz olacağına inanabilir mi?

* iyilik demek kimseye kötülüğü dokunmamak değil, kötülük yapacak cevheri içinde taşımamak demektir. 

(öyle çok ki altını çizdiğim cümleler, sadece çeyrek kadarını yazabildim.)

8 yorum:

  1. "Kendi ruhunun pisliğini bu kadar yakından gören adam başkalarının temiz olacağına inanabilir mi?"

    Sabahattin Ali benim de en sevdiğim yazarlardandır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili nurtendemirel,
      çok doğru, çok güzel tespitleri ve psikolojik tahlilleri var bence Sabahattin Ali'nin...
      çok etkileniyorum okurken.

      Sil
  2. Bu yazari ben gec kesfetmistim ama cok sevdim.keske daha cok kitabi olsaydi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili Lulu,
      evet, 3 romanını da okumuş oldum "İçimizdeki Şeytan"la..
      neyse ki daha öyküleri, şiirleri var okunacak!

      Sil
  3. ben de yakınlarda bitirdim. ilk kez sebahattin ali okudum. başlangıcı içimizdeki şeytanla yaptım yani. cümleler basit anlatılan deruni. severek okudum. çok hoşuma gitmiştir hep aynı kitapta başkalarının çizdiklerini görmek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili guguk kuşu,
      "cümleler basit anlatılan deruni"
      aynen öyle bence de sabahattin ali'nin tarzı!
      kürk mantolu madonna'yı şiddetle tavsiye ederim!!!
      kitapların altını çizmek de, diğerlerinin çizdiği cümleleri görmek de güzel;)

      Sil
  4. o gerçek bir insandı diye düşünüyorun düşündüklerinden dolayı ve yazdıkları ile çok güzel ve etkiliyici şeyler bıraktı bizlere ruhu şad olsun..büyük insanın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili Adsız,
      büyük insan kesinlikle...
      ruhu şad olsun!

      Sil