Cumartesi, Aralık 03, 2011

livaneli- son ada


elimdekiler bitene kadar kitap satın almayı kendime yasaklamış olabilirim ama, hayatımdakisevgiliinsan'a kitap almak (erken kaybedenler- emrah serbes) ve onun bana kitap alması (istanbul'da ölmeden önce yapmanız gereken 101 şey- aydoğan özkan) yasak değil ki bence.
bir de, her yere taşıyabilmek için cep kitabı almak da kuralı bozmaz (son ada- livaneli- remzi kitabevi), üstelik bu kitap 6,90 lira ise.

:)

livaneli'nin 2008'de basılan romanını yeni gördüm ben. yukarıda da dediğim gibi minicik ve oldukça uygun fiyatlı olunca da "kaçırmayayım" dedim. 2009 orhan kemal roman armağanı kazanan kitap oldukça sürükleyici, 2-3 oturuşta rahatlıkla bitirilebilir.
livaneli, bu kitabında, bilinçli olarak, oldukça sade ve hatta basit bir dil ve anlatımı tercih etmiş. zaten, kitabın kurgusu gereği, hikayeyi bir yazar değil de sıradan bir insan anlatıyor.
hikaye de kısaca şöyle:
"düşsel bir ada"da , doğadan kopmadan, "medeniyet" diye adlandırdığımız pek çok şeyden uzak (zira ihtiyaç duymayarak) huzur ve mutlulukla yaşayan 40 hanenin halkı... küçük ve paylaşımcı/ dayanışmacı bir topluluk... bir gün adalarına gelip yerleşen eski bir diktatörle alt üst olan düzenleri, hayatları... üstelik bu diktatör, düzensizlikten dem vurarak düzen ve medeniyet getirmek için ve "demokrasi" kisvesi altında yapıyor tüm istediklerini. ikna, aldatma ve tehdit ile kabul ettirerek... "mülkiyet" kavramını sokuyor akıllarına, doğayı değiştirmek için mücadele başlatıyor... nihayetinde doğaya yenik düşüyor elbet. lakin, adanın tüm güzelliği de yok olup gidiyor bu süreçte...

kitap, çok yalın bir şekilde, insanların göz boyama ve azıcık da korkuyla nasıl uyuşturulabildiklerini gözümüze sokuyor. ve bu uyutulmuş, kandırılmış insanların sahip olduğu sözde "demokrasi"nin nasıl tehlikeli bir şeye dönüşebildiğini de...

bu arada,
hikaye tanıdık geldi mi?

7 yorum:

  1. z.livanelinin diğer kitapları da sade bir dille yazılmıştır.beğenerek okumuşumdur..

    YanıtlaSil
  2. okuduktan sonra benimde ilk aklıma gelen hikayenin tanıdık gelmesiydi.

    YanıtlaSil
  3. sevgili pelinpembesi,
    ben de beğenerek okudum;)
    sevgili bay tükancı,
    çok üzücü ama maalesef tanıdık...

    YanıtlaSil
  4. şu elindeki kitapları bitirmeden kitap alma yasağını çok kez koydum bende kendime.ama bir türlü olmuyor.her yeni aldığım kitaptada bir öncekine başlayamadan yenisini okuyorum.oda sırasını kaçırmış oluyor.son okuduğum kitapta elimde süründükçe süründü.halbuki çokta güzel ama niçin bukadar zamandr bitiremedim bende anlayamadım.
    neyse bende kendi durumumu paylaşmış oldum..birileriyle konuşasım geldi sanırım :)

    YanıtlaSil
  5. sevgili severim deliyi,
    :)
    iyi yaptın paylaştın da :)
    evet ya çok doğru tespit! yeni alınca hemen onu okuyasım geliyor benim de, bu nedenle sırada bekleyen kitabın sırası kaçıyor maalesef:/
    neyi okuyorsun, merak ettim?

    YanıtlaSil
  6. hikaye çok tanıdık ancak, anlayana sivrisinek saz-anlamayana davul zurna az...

    yasak konusunu ben de uygulamaya çalışıyorum zaman zaman...çevremdekilerden/güvendiğim ağızlardan ödünç kitap alma da bana göre kural bozmuyor, elimdeki kitaplar bi türlü erimiyor...

    YanıtlaSil
  7. sevgili zeze,
    maalesef öyle..
    bence de bozmaz ödünç kitap;) eldeki kitapların bitmemesi iyi de bir yandan, bol bol kitabımız olsun bence de, ama bol bol da okuyalım tabi;)

    YanıtlaSil