Salı, Şubat 19, 2013

bin muhteşem güneş

(sanırım) 5 yıl önce uçurtma avcısı'nı okuyup çok etkilenmiştim- hatta yer yer kitabı kenara bırakıp ağladığımı hatırlıyorum-.
daha sonra bin muhteşem güneş çıktı ve nedense pek yanaşamadım, bir türlü okuyasım gelmedi.. 
bilirsiniz, bir şeyi çok seversiniz, sonra ondan çok şey beklersiniz, ona çok anlam yüklersiniz ve bu nedenle gözünüzden düşmemesi için çabalarsınız..
geçen hafta, elimdeki kitap bitip de neye başlayacağım konusunda kararsızlıklara  düşünce, iş arkadaşım bu kitabı getirdi. ben de kolay ve sürükleyici bir şey okumanın kafamı rahatlatacağı düşüncesiyle başladım.


kitap gerçekten çok sürükleyici; şöyle söyleyeyim, bir oturuşta hiç anlamadan 100, hatta zamanınız varsa 200 sayfa okuyabilirsiniz.. 
ve fakat hikaye çok acıklı, gerçekten içim dağlandı resmen, dram üstüne dram! olayların gerçeğe çok yakın olması, son derece yakın bir coğrafyada, üstelik yakın bir zamanda yaşanan büyük kıyım ve acıları okuyucuya aktarıyor olması, hepimiz için, çok daha acı elbette..

bir uçurtma avcısı değil ama, son derece sürükleyici bir kitap bin muhteşem güneş.. afganistan'ın 50 yıllık geçmişine ayna tutuyor ve okuru bilgilendiriyor oluşu da kitabın değerini artırıyor, bana kalırsa.

(bu ara bunu düşünüyorum bir de:
bir kitabı sürükleyici/ hızlı ve kolay okunur kılan ne?
elbette merak ve sade- yormayan bir dil ve anlatım geliyor ilk etapta akla; ama işte bunu sağlayan ne mesela?)

16 yorum:

  1. yazarın o kadar güzel anlatımı var ki kişiler anında gözünün önünde beliriyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili morgüncem,
      aynen;)
      okurken filminin çekileceğini düşündüm hep..

      Sil
  2. "Sadece hikayesi ile değil, yazarın da olumsuz etkisiyle ruh karartıcı ve kasvetli bir kitap benim için. Raftaki yerini değiştirmek zorunda olmasam, tamamını okumayabilirdim." demişim.

    Akıcıydı evet, ama bir anda o akıcılığı sonlandırma isteği de uyandırmıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili Must.,
      kasvetli bir kitap, ve tabi bunca dram insanı daraltabiliyor.
      küçük ipucu, içine biraz su serpebilir tamamını okumak;)

      Sil
  3. uçurtma avcısı'nı bir arkadaşım zorla okutmuştu bana. ben bugüne kadar hiçbir filmde ağlamadım, hiçbir kitapta da ağlamadım. normal hayatta da ağlamak zorunda olduğumuz durumlar dışında pek ağlamam. kitabın bazı kısımlarında gözüm patlayacak gibi olmuştu.

    bin muhteşem güneş onun iki katı kadar ve can sıkıcı boyutta dram yüklü. ben pek gelemiyorum böyle şeylere. kötü anlamda söylemiyorum tabii ki.

    bence iki kitap da son yıllarda okuduğum en iyi kitapların arasına kafadan girer ama uçurtma avcısın'da bulunan o umutlu hüzün harikaydı. o seviye tekrar yakalansa keşke.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili Eren,
      katılıyorum:
      uçurtma avcısı'ndaki o umutlu hüzün! kafiydi o kadarı;)

      Sil
  4. Okadar ilginc ki, yorum yazmadan gecemeyecegimdir. Söyle ki:

    "Ucurtma avcisi" sini ilk ciktigi zamanda okuduktan sonra, ayni senin gibi ben de bu ikincisini okumayi erteledim durdum sürekli. Galiba de ayni sebeplerden.

    Gecen hafta okunacak kitaplari bitirdikten ve kitapsiz kaldiktan sonra, hangi kitaba baslasam, hangini ismarlasam diye düsünürken bu kitap aklima geldi ve "artik okuyayim sunu ya.." deyip ismarladim. Dünden beri yolunu gözlüyorum, gelmesi lazimdi henüz gelmedi hala. Artik yarin gelmesi lazim, dört gözle bekliyorum bir an evvel baslayayim diye.

    "Giz'li teras" da gezinirken onun blog listesinde bu basligi görünce atladim hemen. Simdi daha bir merakla bekliyorum kitabi. Yorum icin tesekkürler.

    Selamlar
    Ayse

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili Ayse,
      böyle tesadüflere resmen bayılıyorum;)
      iyi okumalar sana da. yazarsan, almancam yettiğince okurum kitap hakkındakini görüşünü;)

      Sil
    2. Oyy tesekkürler, zahmet etme sen:) Ben buraya gelip anlatirim görüslerimi sana:)


      Bu arada, amma da hatalar yapmisim yukardaki yorumumda. "Ucurtma avcisi" sini ne ya? Bir de " Galiba de ayni sebeplerden" ne ola ki? Tövbeestagfurullah:) Acele acele yazip, yorumu kontrol etmeden yollarsan böyle olur iste. Neyse, sen anladin onu, sagol:)

      Sil
    3. sevgili EQ,
      çok iyi olur;)
      hızlı yazınca oluyor maalesef, ben de kendimde fark edince kızıyorum kendime:)

      Sil
  5. adı gibi muhteşem bir kitap. hatta uçurtma avcısından daha da etkileyici geldi bana. belki karakterler kadındı, daha yakın hissettim bilmiyorum. ikisi de evde okunacak kitaplardan, ağlatıyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili çalıkuşu,
      uçurtma avcısı'nın yeri ayrı bende.. beni onda bu kadar etkileyense, bir çocuk için anne/ baba sevgisini ilgisini takdirini kazanmanın ne kadar önemli olduğunu görmekti sanırım.. amir ne yapıyorsa babası için yapıyor ya esasen..

      Sil
  6. khalid hosseini nin ilk okuduğum kitabıydı bin muhteşem güneş ve çok hoşuma gitmişti. sonra uçurtma avcısını da okudum, o da güzeldi ama bende aynı tadı bırakmadı :) belki de ilk onu okuduğm için bana öyle gelmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili men de boor,
      benim içinse uçurtma avcısı'nın yeri başka; belki de ilk onu okuduğum içindir;)

      Sil
  7. "uçurtma avcısı" benim de çok sevdiğim bir kitaptır. bunu da okumalı anlaşılan...

    bi de sanırım bahsettiğin şey "üslup". okuyucuyu sürükleyip götüren...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili zeze,
      uçurtma avcısı ile aynı tadı vermedi bana maalesef..
      işte o "üslup" nasıl öyle oluyor?? kullanıla kelimeler mi, anlatım tarzı mı ne yani?

      Sil